Activități cu copiiiIdei de jocuri distractive, în casă, cu copiii

May 23, 2021by admin0

Cum să ne jucăm împreună cu copiii, în casă? Este sănătos să stăm cât mai mult timp, în aer liber, împreună cu copiii. Mai ales după perioadă destul de lungă în care am fost nevoiți să stăm în casă, din cauza riscurilor pandemiei. Și totuși, sunt zile în care, oricât ne-am dori, nu putem ieși...

Cum să ne jucăm împreună cu copiii, în casă?

Este sănătos să stăm cât mai mult timp, în aer liber, împreună cu copiii. Mai ales după perioadă destul de lungă în care am fost nevoiți să stăm în casă, din cauza riscurilor pandemiei.

Și totuși, sunt zile în care, oricât ne-am dori, nu putem ieși afară, la joacă. Iar copiii vor să le acordăm atenția noastră și să petrecem timp de calitate împreună. Este cea mai simplă și sigură cale către dezvoltarea personală a copiilor.

 

În primul rând, vă prezentăm câteva idei de jocuri pe care putem să le jucăm în casă, la diferite vârste. În al doilea rând, am adăugat și câteva recomandări despre cum să ne comportăm noi, adulții, ca parteneri de joacă. Totul, pentru că ne dorim să le dezvoltăm copiilor creativitatea, încrederea în sine, atenția, răbdarea și îndemânarea.

 

Hai să ne jucăm! 7 jocuri distractive, în casă

 

Știm cum să jucăm leapșa, de-a v-ați ascunselea, baba-oarba, cald-rece, spânzurătoarea, X și 0 sau Fazan. Sunt jocurile copilăriei noastre, sunt distractive și uneori, copiii nu se plictisesc de ele oricât de mult le-am juca.

 

 

Dacă, însă, mai vrei și alte idei, iată mai jos cum vă puteți face ziua distractivă, împreună. Fără prea multe materiale sau instrucțiuni complicate. De ce? Pentru că, din ce au mai multe jucării, copiii sunt mai atrași de jocurile simple, cu nasturi, capace, paie, cutii, sticle de plastic și tot felul de alte obiecte de prin casă. Pe de altă parte, copiiii vor mai ales să interacționeze cu tine, să se distreze, fără niciun material care să intermedieze relația dintre voi.

1. Desenăm creaturi haioase

Materiale: creioane colorate, o coală albă

Ce abilități dezvoltăm: creativitate, imaginație, simțul umorului, cunoștințe despre părțile corpului, îndemânare, dexteritate

Cum ne jucăm?

Prima dată, pliem coala de hârtie în trei părți. Apoi, în partea de sus a colii, unul din voi desenează capul și gâtul unei persoane sau al unui animal. Partenerul de joacă nu are voie sa vada desenul. După ce ați desenat, împăturiți coala astfel încât  să se poate vedea doar gâtul creaturii.

La fel se procedează și mai departe. Celălalt partener va desena corpul, fără a arăta ce a desenat. Al treilea jucător poate desena picioarele. Dacă sunteți doar doi, fiecare desenează câte un picior.

Când e gata creatura, îi puteți da nume. La final, despăturiți coala. Cu siguranță, veți râde copios de ciudățenia desenată și de numele ei.

2. Suflă mingea

Materiale – 2 cutii de pantofi deschise, paie pentru fiecare jucător, minge de ping-pong, Jocul se joacă pe masa

Ce abilități dezvoltăm: dexteritatea, spiritul de competiție, concentrarea

Cum ne jucăm?

Fiecare jucător încearcă să dea gol în poarta celuilalt, suflând mingea cu ajutorul paiului. Nu aveți voie să atingeți mingea cu mâinile. Dacă mingea cade, o pune pe masă jucătorul care nu a provocat căderea ei. Câștigă cel care ajunge primul la 10 goluri.

Se poate juca și pe echipe, dacă sunt mai mulți participanți. Sau, se poate organiza un turneu.

3. Ce lipsește ?

Materiale: creion, hârtie, diferite obiecte care se pot așeza pe o masă

Ce abilități dezvoltăm: atenția, concentrarea, imaginația, memoria

Cum ne jucăm?

Adună mai multe obiecte diferite din casă și așază-le pe o masă. De exemplu, poți alege lingurițe, șervețele, farfurii, tacâmuri, sticle pahare, pastă de dinți, o jucărie, o vază cu flori, chei, fructe, etc. După ce le aranjezi pe masă, dă-I copilului timp să le observe. Apoi, invită-l să părăsească încăperea. 

După ce te asiguri că nu te vede, ia un obiect de pe masă și ascunde-l. Invită-l înapoi în cameră și roagă-l să ghicească ce obiect lipsește. Puteți schimba rolurile.

4. ”Simon says….”

Materiale: nu sunt necesare

Ce abilități dezvoltăm: atenție, concentrare, orientare în spațiu

Cum ne jucăm?

Unul dintre jucători este Simon, iar el da sarcini restului participanților.

Pot fi sarcini foarte ușoare. De exemplu, Simon poate spune: ridică mâinile, pune mâinile în șold, pe umeri, ridică piciorul stâng/drept, sari ca mingea, pune mana pe nas, pe burtă.

Participanții trebuie să îndeplinească sarcinile doar atunci când Simon începe prin a spune “Simon says… ” (Simon spune… ) Dacă nu începe cu această sintagmă, atunci sarcina nu trebuie îndeplinită. Dimpotrivă, cel care o urmează, iese din joc. La fel și cei care nu sunt atenți și nu îndeplinesc sarcina atunci când Simon începe cu “Simon says… ” Câștigă cel care rămâne ultimul în joc.

5. Un alt fel de ”X și 0”…

Materiale: creion, foaie de matematică

Ce abilități dezvoltăm: gândirea rapidă, intuiția, atenția

Cum ne jucăm?

Desenează un pătrat cu 10 x 10 pătrățele pe foaie.

Unul dintre jucători pune x în pătrățele, celălalt pune buline negre, alternativ.

Scopul este să fii primul care face o serie de 4 x sau 4 buline, vertical, orizontal sau pe diagonală.

6. Scrierea secretă

Materiale: creion, hârtie

Ce abilități dezvoltăm: gândirea rapidă, imaginația, atenția, concentrarea

Cum ne jucăm?

Fiecare jucător își inventează o scriere secretă, în care literele pot fi alte litere sau cifre. De exemplu a=b, c=1, d=x etc. Apoi, scrie un cuvânt în limbajul secret.

Atunci când îi vine rândul, fiecare jucător le arată celorlalți cuvântul scris și îl citește. Aceștia trebuie să încerce să descifreze cuvântul.

7. Înșirăm mărgele pentru cei dragi

Materiale: ață mai groasă, lâna, nasturi, mărgele, paste/penne de diferite forme, paie colorate tăiate, bandă adezivă

Ce abilități dezvoltăm: motricitate fină, creativitate, afecțiune

Cum ne jucăm?

În funcție de vârsta copilului, putem pregăti împreună materialele. În primul rând, tăiem sfoară și o înnodăm la capete, tăiem paiele egale, pictăm pastele. După aceea, lipim pe masă un capăt al aței pe care înșirăm mărgele.

În al doilea rând, pregătim separat combinațiile de obiecte pe care le înșirăm, astfel încât să rămână libere capetele aței.

Apoi, înșirăm mărgele personalizate pentru mătuși, bunici, verișoare și prietene. La final, legăm ața și formăm mărgelele.

Sunt doar câteva idei pe care le puteți dezvolta sau simplifica, în funcție de vârsta copilului. Esențial este să petreceți timp împreună, să vă relaxați, să vă distrați, iar jocurile sa ajute la dezvoltarea personală și intelectuală a copilului.

Cum ne comportăm cu copiii când ne jucăm? Câteva recomandări.

Prin joc, copiii învață cunoștințe noi, dobândesc abilități fizice, mentale și emoționale. Pentru a le stimula copiilor creativitatea, îndemânarea și, mai ales, încrederea în sine, este bine să ținem cont de câteva recomandări.

1. Lasă copilul să aleagă jocul.

Experții susțin că este bine să lăsăm copiilor conducerea, atunci când este vorba despre jocuri. Încearcă să reziști tentației de a sugera sau de a impune un anumit joc. Înlocuiește “Ai vrea să desenăm? ” sau “Hai să jucăm cărți” cu “Ce vrei să ne jucăm azi? “. Sau, trageți la sorți.

2. Nu face tu lucruri în locul copilului.

Jocurile sunt o ocazie minunată de învățare. Cu alte cuvinte, lasă copilul să caute soluții alternative dacă nu se descurcă de prima dată. Poate cel mai important sfat: rezistă tentației de veni imediat cu soluții ajutătoare. Lasă-l să persevereze. Nu duce la capăt sarcina în locul lui! 

În concluzie, prin încercări, copilul își educă răbdarea, învață să gândească soluții alternative. Mai mult, el capătă încredere în propriile forțe. Iar bucuria că a reușit singur să rezolve o sarci, va fi inegalabilă pentru amândoi.

3. Folosește greșelile pentru învățare.

Nu îi face observație de fiecare dată când greșește. Dimpotrivă, greșeala poate însemna o scurtătură către progres. Multe produse de care ne bucurăm astăzi, au apărut ca urmare a unor erori. Învață copilul să se raporteze sănătos la greșeală, pentru că fiecare greșeală este o ocazie de învățare și de dezvoltare.

4. Lasă copilul să se joace și singur.

Nu interveni în jocul lui de fiecare dată când vezi că se joacă singur. Sau, nu insista să se joace cu ceilalți frați. Copiii au nevoie și de momente în care să se joace singuri.

5. Pune materiale creative la îndemâna copilului.

Pentru a-i stimula creativitatea, lasă în preajma copilului materiale creative. Spre exemplu,  poate avea la îndemână creioane colorate, plastilină, decorațiuni, seturi creative.

6. Nu uitați să apreciați progresele.

Fie că a îndeplinit mai bine o sarcină sau poate a fost mai răbdător, mai perseverent și a dus la bun sfârșit jocul, progresul trebuie apreciat și încurajat. A strâns jucăriile la final? Și-a stăpânit emoțiile? A continuat să joace și după ce a pierdut? A acceptat cu demnitate înfrângerea sau s-a bucurat elegant de victorie? Toate acestea sunt atitudini și comportamente care trebuie încurajate, deoarece îi cresc copilului stima de sine. 

Să ne jucăm, cu gândul la copilărie

Atunci când ne jucăm, ne amintim de copilărie. De jocurile pe care ne dorim să le transmitem mai departe, ca pe o moștenire de preț a celor mai frumoase clipe trăite.

Iar dacă te gândești câteodată că nu mai ești suficient de tânăr sau de tânără să te joci, atunci amintește-ți de spusele lui Constantin Brâncuși: “când ai încetat să mai fii copil, ai murit demult.” Sigur mai găsești și de data asta puțină energie pentru un joc.

Spor la joacă !

 

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *