Orice greșeală este o oportunitate de creștere și învățare. Atunci când vedem greșelile copiilor este adesea ușor să ne concentrăm doar pe aspectele negative. În acel moment sunt resimțite sentimentele de iritare, frustrare sau senzația de eșec. Aceste sentimente sunt de fapt cele negative din ecuație, nu greșelile, asta în cazul în care copilul nu...
Cum să ai o atitudine constructivă față de greșelile copiilor?

Orice greșeală este o oportunitate de creștere și învățare.
Atunci când vedem greșelile copiilor este adesea ușor să ne concentrăm doar pe aspectele negative. În acel moment sunt resimțite sentimentele de iritare, frustrare sau senzația de eșec. Aceste sentimente sunt de fapt cele negative din ecuație, nu greșelile, asta în cazul în care copilul nu a făcut ceva grav. Atunci când simțim astfel de emoții este important să înțelegem că greșelile fac parte din procesul natural de învățare al copiilor și chiar ele sunt cele care îi ajută să-și îmbunătățească performanțele. Ține minte: greșelile întăresc abilitățile.
În acest articol, vom învăța cum să gestionăm greșelile copiilor și ce activități să abordăm pentru a-i învăța mai multe despre greșeli și reușite.
Greșelile copiilor nu sunt motive de rușine sau de pedeapsă
Faptul că un copil greșește nu înseamnă că este ceva rușinos. Greșeala trebuie văzută ca pe o oportunitate din care cel mic învață despre responsabilitate, tehnici și strategie de învățare, gestionare de emoții, abilități care ne pot conduce către reușită sau nereușită, putere de concentrare, rezistență la stres, etc. Este nevoie de timp și răbdare ca cel mic să învețe care este diferența dintre bine și rău.
În acest caz, părinții sunt primul lor exemplu. Ei sunt cei pe care copiii îi iau drept model de urmat. Astfel, pentru a încuraja un copil să-și asume responsabilitatea și să înțeleagă că nu este o rușine să greșești, primul pas este să fii chiar tu cel care îi arată acest lucru prin acțiunile tale. Mai târziu, după ce a urmărit comportamentul tău și a văzut cum abordezi anumite circumstanțe negative sau pozitive, îi poți prezenta mult mai ușor responsabilitățile, chiar sub forma unui jurnal al reușitelor și al îmbunătățirilor.
Ca de exemplu: Victoria lunii/ săptămânii/ zilei. Acest exercițiu îi va întării ideea de responsabilitate și îi va crește stima de sine prin trecerea în revistă a temelor finalizate, proiectelor terminate cu 10 sau numărul calculelor rezolvate pe soroban. De asemenea îi va oferi și o imagine de ansamblu asupra greșelilor făcute și a ceea ce trebuie să îmbunătățească în parcursul său școlar sau pe soroban.
Atunci când copilul face o greșeală vorbesc cu el și încercăm să descoperim împreună care este partea lui de responsabilitate, ce consecințe are fapta pe care a făcut-o și cum o poate repara. Dacă are nevoie de ajutor ca să îndrepte greșeala îi ofer tot suportul meu, însă nu rezolv în locul lui. După ce m-am asigurat că știe și poate să rezolve singur, încerc să intervin cât mai puțin. – Cristina Coman, Senior Trainer Nomin Jyuku București
Provocări? Copiii iubesc provocările. Vino cu ceva distractiv dacă vrei să-l înveți mai multe despre greșeli. Uite ce activitate îți propunem: Întreabă-ți copilul ce anume l-ar face pe el mândru? Poate construirea unui castel mare din Lego? Poate citirea unei cărți într-o săptămână? Lasă-l pe el să-și lanseze singur o provocare. Apoi, întreabă-l cum ar dori să fie ajutat în acest demers. Dacă se întâmplă să renunțe pe parcurs, îndrumă-l să se gândească la ce s-a întâmplat prin următoarele întrebări ajutătoare:
- Ce crezi tu că ai făcut bine?
- Ce ai fi putut face mai bine?
- Unde crezi că ai greșit?
- Ce crezi că poți face data viitoare mai bine ca să-ți iasă?
Cum ajutăm copiii să învețe din greșelile lor?
Cu înțelegere și răbdare. Așa cum ne spune Cristina Coman, Senior Trainer Nomin Jyuku București: părinții trebuie să privească greșelile copiilor cu empatie.
Când un copil greșește, el poate fi cuprins de emoții negative.
Ce te sfătuim să faci ca părinte? Să fii acolo să îi oferi susținere. Rămâi calm și abordează greșeala ca pe o oportunitate de învățare. Ajută-l să înțeleagă cum să-și gestioneze emoțiile și cum să învețe din această experiență mai puțin fericită.
Nimănui nu-i place să se simtă vinovat. Însă, ca părinte trebuie să privești dincolo de acest aspect și să ai o atitudine constructivă. Adică, atunci când copilul va face următoarea dată o greșeală încearcă să îi explici că ceea ce a făcut nu a fost bine, ca apoi să-i arăți ce înseamnă de fapt bine. Fii blând cu el. Emoțiile negative sunt temporare, experiențele învățate din greșeli rămân cu el pentru totdeauna.
În momentul în care un copil este dezamăgit din cauza unei greșeli făcute, apare consecința numită eșec. Iar, așa cum ne spune Cristina Coman, în aceste situații este bine să abordăm eșecul vorbind deschis despre experiența noastră personală prin exemple.
Dacă un copil a picat un test de certificare soroban sau anzan, îi împărtășesc o experiență în care și eu am picat un examen și, deși nu mi-a plăcut deloc ceea ce am simțit, am învățat că trebuie să mă apuc mai din timp de studiat și să cer ajutorulul profesorului mai des. – Cristina Coman
În loc să criticăm sau să pedepsim greșelile copiilor, propunem să le oferim o mână de ajutor, astfel încât să înțeleagă ce s-a întâmplat, unde au greșit și ce pot face mai departe ca să îndrepte sau să să învețe din greșeala făcută. Cel mai util și eficient mod prin care copiii pot învăța sunt exemplele concrete date din experiențele trăite la un moment dat de către părinți.
Încurajează-l să-și asume riscuri pentru a ajunge la reușite
Nu riști, nu câștigi. O manieră de abordare a greșelilor și transformarea lor în situații constructive este prezentarea experiențelor de viață prin care au trecut și alți oameni. Cele mai bune exemple sunt cele date din viața oamenilor celebri care au reușit în cariera lor abia după ce au trecut prin acest proces de învățare. Acestea sunt concrete, inspiraționale și pun greșeala într-o lumină constructivă. Uite câteva exemple ale celebrităților care au reușit, cu toate că au eșuat de nenumărate ori: J.K. Rowling, autoarea celor mai cunoscute cărți fantastice, a fost respinsă de mai multe ori până când a reușit să publice prima carte din seria Harry Potter. De asemenea, Walter Elias Disney, animator, producător de film și antreprenor american a fost refuzat de peste 300 de ori înainte de a primi finanțare pentru a crea Disneyland.
Încurajează-ți copilul să descopere poveștile personalităților cunoscute care au trecut și ele prin situații similare cândva. Este un exercițiu care îl motivează și învață să nu se lase descurajat de primul obstacol. La fiecare poveste citită roagă-l să-ți spună câte puțin din ce a înțeles, apoi să vă puneți împreună în pielea personajului și să vă gândiți ce ați fi făcut voi mai bine.
Cu toții am învățat la rândul nostru din greșeli. Nu uita, atitudinea constructivă este cea mai importantă. Fii tu cel care îl învață pentru prima dată că greșelile nu sunt niște obstacole, ci mai degrabă noi lecții din care avem de învățat.