Asociată în mod tradițional cu talentul artistic, cu creativitatea, dar și cu empatia și inteligența emoțională, emisfera cerebrală dreaptă este tot mai mult, în ultima vreme, în atenția celor care studiază neuroștiințele. Se spune că emisfera cerebrală dreaptă este dominantă doar la cei talentați din punct de vedere artistic. De asemenea, spunem că una sau...
Cum se dezvoltă emisfera cerebrală dreaptă la copii
Asociată în mod tradițional cu talentul artistic, cu creativitatea, dar și cu empatia și inteligența emoțională, emisfera cerebrală dreaptă este tot mai mult, în ultima vreme, în atenția celor care studiază neuroștiințele.
Se spune că emisfera cerebrală dreaptă este dominantă doar la cei talentați din punct de vedere artistic. De asemenea, spunem că una sau alta dintre emisfere este mai dezvoltată în funcție de abilitățile mai bune de învățare a științelor exacte sau de cât suntem de creativi. Cât este mit și cât realitate în această abordare?
Vă prezentăm mai jos, pe scurt, care sunt funcțiile celor două emisfere cerebrale, cum comunică cele două structuri ale creierului și ce trebuie să facem pentru a dezvolta armonios creierul copiilor.
Funcțiile celor două emisfere cerebrale
Cele două părți simetrice ale creierului mare, emisferele cerebrale, sunt separate până la nivelul corpului calos care le unește. Acesta determină comunicarea dintre ele, astfel încât să putem face acțiuni care implică funcții ale ambelor emisfere.
După cum știm, cele două emisfere cerebrale sunt formate din cinci lobi – frontal, parietal, temporal, occipital și al insulei, care se dezvoltă în stadii diferite de la naștere până la maturitate. Acestea controlează părțile opuse ale musculaturii corpului. Spre exemplu, musculatura de pe partea stângă este coordonată de emisfera dreaptă și invers. Stângacii sunt persoane care au emisfera dreaptă mai dezvoltată nativ.
Emisferele cerebrale constituie cea mai nouă porțiune a creierului și contribuie la coordonarea nervoasă. Dezvoltarea lor a fost influențată, în timp, de postura bipedă a omului, de apariția limbajului și a muncii. Acest lucru este dovedit de volumul mai mare al emisferelor la om față de emisferele cerebrale ale strămoșilor noștri antropoizi.
Funcțiile celor două emisfere cerebrale se completează reciproc.
- Emisfera cerebrală stângă – vorbirea și limbajul, scrierea și citirea, gândirea logico-matematică, gândirea analitică, rațională, abstractă, cauză-efect, memoria.
- Emisfera cerebrală dreaptă – atenția, procesarea ritmului, a armoniei muzicale și a melodiei, gândirea artistică, creativă și inovatoare, reprezentările și imaginația, comunicarea non-verbală, recunoașterea facială, înțelegerea imaginilor și interpretarea lor, emoții și sentimente, intuiția, gândirea sintetică și strategică integrată, abilitățile spațiale și geometrice.
Deși popular considerăm că una sau alte dintre emisfere este dezvoltată, adevărul este că creierul echilibrează distribuirea funcțiilor.
Astfel, prin intermediul corpului calos care le leagă, cele două emisfere cerebrale comunică. De aceea, cercetările recente din neuroștiințe au arătat că este doar un mit faptul că o persoană cu gândire logică dezvoltată nu poate fi și creativă sau invers, o persoană creativă și empatică nu poate avea capacitatea de a gândi rațional și de a rezolva probleme complexe.
Activități care dezvoltă emisfera cerebrală dreaptă la copii
Activitățile școlare dezvoltă, mai ales, limbajul și procesele gândirii de care este responsabilă emisfera cerebrală stângă. Odată ce ajung la școală, copiii devin mult mai preocupați de noțiunile noi pe care le învață. Acestea sunt predominant legate de gândirea logică, de abstractizare, memorare, scris, citit și socotit, de care este responsabilă emisfera cerebrală stângă.
Activitățile creative, imaginative, de orientare în spațiu, muzica și desenul sunt de multe ori lăsate pe planul al doilea chiar de către învățători, mult mai preocupați de însușirea scrisului, cititului și al conceptului de număr și efectuarea de calcule, decât de activități considerate prea simple. Apoi, odată cu înaintarea în cursul gimnazial, școala pune și mai puțin accent pe disciplinele creative, opționale, care să stimuleze imaginația și creativitatea copiilor.
Astfel, copiii ajung să piardă abilități acumulate în perioada copilăriei timpurii și a celei preșcolare.
Iată câteva idei de activități prin care putem stimula funcții ale creierului care aparțin de emisfera cerebrală dreaptă.
- Teatrul și jocurile de rol – în funcție de vârsta copilului, vă puteți juca împreună acasă sau îl puteți înscrie la cursuri de teatru. Nu trebuie să fie talentat, cursurile de teatru ajută la dezvoltarea dicției, ritmului, capacității de reacție.
- Lego creativ – lăsați copilul să strice figurinele asamblate după model și să creeze obiecte după propria imaginație. Sau, cumpărați Lego în varianta pieselor separate.
- Pictură, muzică și dans – dacă nu aveți timp de cursuri opționale, e suficient să vă alocați timp împreună în weekend și să desenați împreună sau să dansați. Iar muzica poate fi ascultată oricând.
- Ce ar fi dacă? … – idei aparent năstrușnice în care vă imaginați situații sau deznodăminte ieșite din comun ale filmelor, poveștilor, situațiilor din realitate. De exemplu: Ce ar fi dacă luna ar fi de cașcaval? Ce ar fi dacă lupul nu i-ar fi mâncat pe cei trei iezi?
- Cursuri de soroban și aritmetică mentală – copiii învață să calculeze, pe soroban, numărătoarea japoneză. Apoi, ei își imaginează sorobanul și fac calcule mentale pe sorobanul imaginar. Astfel, se dezvoltă funcții ale emisferei cerebrale drepte precum atenția, concentrarea, creativitatea, încrederea în sine.
De asemenea, în plimbările pe care le facem împreună cu copiii este util să îi stimulăm să își găsească repere de traseu, astfel încât să învețe să se orienteze în spațiu și să își imagineze drumul sau să și-l reamintească data viitoare când urmăm traseul.
Emisfera cerebrală dreaptă și inteligența emoțională
Responsabilă de emoții, sentimente și empatie, de intuiție și interpretarea de ansamblu a realității, emisfera cerebrală dreaptă este implicată în dezvoltarea inteligenței emoționale.
Pe acest tip de inteligență, care se dezvoltă încă din copilărie, societatea umană pune un accent tot mai puternic. Motivul este că inteligența emoțională îi ajută pe oameni să depășească momentele dificile prin care trec, atât în viața personală cât și în relațiile de serviciu și să progreseze atât ca indivizi cât și la nivel de comunități.
Pentru a dezvolta inteligența emoțională la copii, trebuie să îi ajutăm să își exprime sentimentele chiar dacă sunt negative, să îi ascultăm cu calm, să le exersăm reacțiile în diferite situații și să îi lăsăm să se joace.
De asemenea, pentru a dezvolta inteligența emoțională a copiilor trebuie să ne amintim să le arătăm copiilor iubirea noastră necondiționată, chiar și atunci când greșesc. Emisfera cerebrală dreaptă și, implicit, inteligența emoțională se dezvoltă atunci când copiii se simt încrezători în ei înșiși, apreciați și importanți pentru cei din jur.