„Este o poveste de suflet ce reușește să dăruiască încredere copiilor noștri!” Interviul cu Elena Toma, antreprenoarea care operează prima franciză a Centrului Educațional Japonez Nomin Jyuku. Elena Toma este directoarea Centrului Educațional Japonez Nomin Jyuku din Constanța, primul nostru centru deschis în sistem de franciză, în urmă cu 3 ani. Este trainer și coach,...
Interviu Elena Toma, prima anteprenoare franciză Nomin Jyuku
„Este o poveste de suflet ce reușește să dăruiască încredere copiilor noștri!”
Interviul cu Elena Toma, antreprenoarea care operează prima franciză a Centrului Educațional Japonez Nomin Jyuku.
Elena Toma este directoarea Centrului Educațional Japonez Nomin Jyuku din Constanța, primul nostru centru deschis în sistem de franciză, în urmă cu 3 ani. Este trainer și coach, iar dorința de a-și ajuta proprii copii a motivat-o să devină nu doar antreprenor în educație, ci și o susținătoare a beneficiilor reale pe care le are învățarea sorobanului și a aritmeticii mentale japoneze, pentru dezvoltarea copiilor de 5-14 ani.
Dacă ar fi să motivați alegerea dumneavoastră de antreprenor în educație pentru franciza Centrului Educațional Nomin Jyuku ce ați spune?
Este o bucurie să împărtășesc pentru prima dată povestea Centrului Educațional Japonez Nomin Jyuku din Constanța. Este o poveste minunată, o poveste de suflet, o poveste care cumva reușește să schimbe atitudini, să formeze comportamente, să dăruiască încredere copiilor noștri. Este o poveste care a avut în mijlocul său ideea de a crea un mediu sănătos de învățare, acolo unde copiii își pot culege valori sănătoase și principii de viață. Nu învățăm doar matematică, nu învățăm doar tehnică de calcul pe soroban. Ne pasă foarte mult de copii, ne pasă de părinți, iar nivelul de comunicare cu aceștia este unul extrem de transparent. Suntem extrem de bine conectați cu părinții, astfel încât ei să cunoască pe cât se poate de clar care este evoluția copiilor lor, dar să se familiarizeze și cu tehnica noastră de calcul.
Cum ați devenit antreprenor în educație și, mai ales, prima franciză a Centrului Educațional Nomin Jyuku?
Pregătirea mea nu este deloc în zona matematicii, dar sunt foarte implicată în proiecte care țin de educația non-formală. Sunt trainer certificat în metoda de training, coaching și public speaking John Maxwell Team. În perioada în care am făcut cunoștință cu aritmetica mentală japoneză organizam cursuri Master Mind.
După nașterea celui de-al doilea copil am început să caut acele instrumente, acele resurse prin care să îmi ajut copiii să își dezvolte abilitățile cognitive, să îi ajut să aibă o capacitate bună de concentrare. Și tot căutând, am vorbit despre soroban cu o prietenă din Republica Moldova, unde tehnica japoneză de calcul mental este cunoscută.
Am căutat apoi soroban în România și am descoperit-o pe doamna Nomin Damdin.
Povestiți despre relația cu antreprenoarea Nomin Damdin.
Nomin Damdin este mama sorobanului, mentorul meu, omul care a adus tehnica de calcul în România. Îi sunt extrem de recunoscătoare pentru modul în care decizia ei a reușit să influențeze lumea mea.
Doamna Damdin înființase centrul educațional din București, iar când ne-am întâlnit prima oară, îmi aduc aminte că mi-a zis: „avem o oră și jumătate la dispoziție să mă convingeți că sunteți omul potrivit pentru această tehnică de calcul”. Am stat vreo patru ore și a fost puntea mea de legătură cu domeniul.
Ea este cea care mi-a pus în mână nu doar sorobanul, ci și o întreagă responsabilitate pe care am acceptat-o cu bucurie. Pe lângă faptul că m-a învățat tehnica de calcul, doamna Damdin a reușit, cumva, să picure și echilibru, armonie, dorința aceea de a fi pe zi ce trece mai bun.
Centrul Educațional Nomin Jyuku a avut rezultate foarte bune la Olimpiada Internațională Horus de anul acesta din Dubai, iar centrul Constanța, pe care îl reprezentați, a contribuit semnificativ la aceste rezultate. Povestiți-ne despre copii și rezultatele lor.
Copiii noștri au participat de-a lungul timpului la diverse competiții, iar la competiția din Dubai de anul acesta, varianta online, Centrul Nomin Jyuku Constanța a participat cu șapte copii. Cel mai mic participant a avut 7 ani și jumătate, iar cel mai mare participant a avut 11 ani.
Trei dintre cei șapte copii care au participat au luat titlul de Campioni – Alain Oprea, Filip Rădulescu și Radu Neagu. Locul II a fost ocupat de Nicușor Alistar, iar Locul III, de Răzvan Iliuță.
A fost o foarte mare bucurie pentru noi. Sunt rezultate remarcabile, și, cu o mândrie smerită o spun, sunt copii care muncesc foarte mult, cărora sorobanul le-a devenit pasiune. Este modul în care ei reușesc să realizeze conexiuni între informațiile pe care le primesc din diferitele zone de învățare și rapiditatea cu care reușesc să asimileze informația și să o rețină pe termen lung. Este fascinant ceea ce se construiește în spatele acestui proces de învățare.
Cum îi ajută pe copii sorobanul?
Sorobanul este un abac, un instrument de calcul, o numărătoare cu biluțe pământești și biluțe cerești. Povestea biluțelor îi cucerește pe copii, care par că se conectează la cele două lumi – cea concretă și cea imaginară, putând face trecerea de la una la cealaltă, foarte ușor. Este fantastic să vezi cum un copil de 5-6 ani, care nu poate gândi abstract, care nu poate învăța decât cu ajutorul realității concrete, palpabile, începe să înțeleagă lumea abstractă, cifrele și numerele.
Este foarte important să îi ajutăm pe copiii de 5-7 ani să aibă reprezentarea numărului raportată la obiecte, mai ales pentru reușita lor în primii ani de școală. Iar sorobanul și metoda japoneză de calcul mental sunt modalitatea cea mai ușoară prin care copilul poate să asimileze informația abstractă.
Cursurile noastre sunt dedicate copiilor cu vârste între 5 și 14 ani. Aceasta este perioada optimă în care creierul poate să asimileze aceste informații. În perioada aceasta creierul nu este încă atins de tipare de învățare, are o flexibilitate foarte mare și este ca un burete, absoarbe aproape orice informație.
Copiii care fac cursurile de soroban se descurcă mai bine la școală. Pot spune asta și din experiența pe care o am ca trainer, dar și din experiența pe care o am ca mamă a unui copil care face soroban de la 4 ani și jumătate, și, da, se descurcă mai bine la școală.
Care sunt întrebările cele mai frecvente ale părinților?
De cele mai multe ori părinții ne întreabă dacă aceste cursuri sunt potrivite pentru copiii care nu au înclinații spre matematică sau dacă această metodă poate produce confuzie în mintea copilului față de ce învață la școală.
În primul rând, de metodă beneficiază foarte mult nu doar copiii performanți la matematică, ci și cei care spun că nu sunt buni la matematică, care cred că nu au înclinații pentru această disciplină. Cu ajutorul ei, devin și ei pasionați de cifre și încep să îndrăgească matematica.
Toți copiii știu același lucru când încep să lucreze cu sorobanul, toți vin cu aceeași cunoaștere, toți pleacă de la același nivel. Este uluitor cum, după doar câteva luni sau după primul examen de modul al copiilor, părinții vin și spun cât sunt de încântați de evoluția celor mici și că li se pare de-a dreptul incredibil cum s-au dezvoltat copiii lor de când urmează cursurile Centrului Educațional Japonez Nomin Jyuku. Cred că despre asta este vorba, despre a adăuga valoare, despre a aduce valoare cu adevărat, sincer și intenționat.
Apoi, legat de modul în care metoda noastră influențează înțelegerea matematicii, trebuie spus că, dacă metoda tradițională de învățare le dezvoltă copiilor emisfera stângă a creierului, metoda de calcul cu sorobanul și aritmetica mentală japoneză este una complementară, ce dezvoltă foarte mult și emisfera cerebrală dreaptă. Povestim de fiecare dată cu părinții și le spunem că este important să se facă diferența dintre tehnica de calcul japonez și ceea ce învață copiii la școală, adică noi respectăm zonele de învățare.
Dincolo de beneficiile pe care le aduce sorobanul pentru dezvoltarea gândirii copiilor, care este contribuția cea mai semnificativă pe care o aduce metoda pentru dezvoltarea celor mici?
Copiii au mai multă încredere în ei. De exemplu, vin părinți care spun că ai lor copii nu au încredere în ei, că și-ar dori să vorbească, să fie mai vocali, iar sorobanul asta face. Sorobanul nu doar le dă posibilitatea să își dezvolte abilitățile cognitive ci și posibilitatea de a-și clădi pas cu pas încrederea în sine. Cred că asta este adevăratul motiv pentru care am ales să construiesc o echipă care să aducă în Constanța un mediu de creștere sănătos pentru copiii noștri.
Dacă ai citit acest interviu și vrei să devii antreprenor în educație, te așteptăm aici cu informații despre ce înseamnă să fii partener al Centrului Educațional Nomin Jyuku.