Beneficiile sorobanuluiEducativ pentru părințiRecomandări pentru sănătatea digitală a copiilor

May 13, 2022by Nomin Damdin0

Interacțiunea digitală este un cuțit cu două tăișuri, iar acest fapt este recunoscut atât de părinți cât și de psihologi și organizații mondiale dedicate copiilor. Este un pas uriaș în evoluția omenirii, dar și un mare pericol dacă este folosită necorespunzător. Iar copiii sunt cei mai vulnerabili în fața mirajului lumii virtuale. Iată câteva idei...

Interacțiunea digitală este un cuțit cu două tăișuri, iar acest fapt este recunoscut atât de părinți cât și de psihologi și organizații mondiale dedicate copiilor. Este un pas uriaș în evoluția omenirii, dar și un mare pericol dacă este folosită necorespunzător. Iar copiii sunt cei mai vulnerabili în fața mirajului lumii virtuale.

Iată câteva idei și recomandări despre cum putem păstra echilibrul, astfel încât accesul la lumea virtuală să nu afecteze sănătatea digitală a copiilor.

Ce spun specialiștii despre sănătatea digitală a copiilor

Un studiu Salvați Copiii relevă faptul că vârsta medie la care cei mici încep să petreacă timp online este de 9 ani. Astfel:

  • Mai mult de 96% dintre copii accesează internetul de pe mobil
  • 6 ore petrece online un copil într-o zi obișnuită de școală
  • 63.5% dintre copiii de peste 9 ani se joacă online
  • Aproape 80% se joacă pentru că este distractiv, peste 60% pentru a se relaxa și peste 45% pentru a nu se plictisi
  • Copiii folosesc internetul și pentru lucruri care îi pasionează, despre care nu se vorbește la școală și care au aplicabilitate în lumea reală

Un alt studiu, „Copiii în lumea digitală” realizat de UNICEF, scoate în evidență faptul că prin digitalizare, copiii din comunitățile sărace sau izolate, precum și copiii cu dizabilități, au șansa de a se conecta cu lumea și de a dobândi abilitățile necesare pentru a reuși.

Pericol și șansă, amenințare și oportunitate, accesul copiilor la tehnologia digitală în dezvoltare, este un pas ireversibil în dezvoltarea omenirii.

“Protejând copiii de ceea ce are mai rău tehnologia digitală de oferit și extinzându-le accesul la ceea ce are ea mai bun, putem înclina balanța spre bine” spune Anthony Lake, director executiv UNICEF, ca preambul al studiului citat.

Pe de altă parte, specialiștii din Organizația Mondială a Sănătății consideră că, în educația timpurie a copiilor, adulții trebuie să creeze oportunități de joacă în afara mediului online, astfel încât să fie activi fizic.

Iar activitățile sedentare, să fie utilizate să le dezvolte gândirea și să le îmbogățească cunoștințele.

Până la 2 ani trebuie interzisă total interacțiunea cu ecranele, spun specialiștii OMS.

O altă organizație importantă, World Economic Forum, citează un studiu McKinsey Global Institute, care evidențiază trei categorii de abilități necesare angajaților în anul 2030: abilitățile sociale și emoționale, abilitățile tehnologice și cele înalt cognitive, în detrimentul celor manuale și cognitive de bază.

Echilibrul – cheia sănătății digitale a copiilor

Ne bucurăm atunci când copiii noștri interacționează cu ușurință, intuitiv, cu tehnologia. Aflăm de la ei informații din domeniul științelor sau al altor domenii care îi pasionează, înțelegem că accesul la informații și la lumea virtuală le dezvoltă inteligența, îi ajută în învățarea limbilor străine și le dezvoltă viteza de gândire și de reacție.

Pe de altă parte, atunci când vorbim despre sănătatea digitală a copiilor, de multe ori, ne gândim doar la limitarea timpului petrecut de copii în fața ecranelor sau chiar interzicerea interacțiunii cu dispozitivele digitale. Ignorăm profilul lor de nativi digitali și perspectiva ca în viața lor de adulți digitalizarea să fie una dintre cele mai importante competențe.

De asemenea, înainte de a acționa asupra obiceiurilor copiilor, ar trebui să conștientizăm că ei, de multe ori, doar imită ceea ce facem noi, adulții din jurul lor. Oare obiceiurile noastre digitale sunt sănătoase?

Astfel, pentru a ne raporta corect la lumea digitală în relația cu copiii, este util ca, mai întâi, să observăm obiceiurile lor de consum digital. Apoi, putem analiza, pentru fiecare copil, ce, cât, când, în ce scop consumă conținut digital și la ce îi poate folosi în dezvoltarea lui. Nu trebuie să scoatem din ecuație relaxarea și distracția. Până la urmă, jocurile online sunt jocurile nativilor digitali, ale colegilor lor de clasă, ale prietenilor lor. Nu consumul în sine este problema, ci excesul.

Așadar, deși mai complicat, rolul nostru ar trebui să fie acela de a-i învăța pe copii cum să păstreze echilibrul în interacțiunea digitală, cum să integreze digitalul în viața reală. Ei trebuie să conștientizeze beneficiile dar și riscurile, să folosească în scopuri utile oportunitatea de a cunoaște lumea cu ajutorul accesului la internet și al nenumăratelor instrumente digitale pe care le au la dispoziție.

Recomandări pentru sănătatea digitală a copiilor

Iată câteva recomandări pentru a păstra echilibrul în consumul digital al copiilor.

Începe cu obiceiurile tale – când ești acasă și mai ales în preajma copiilor, cât de mult timp petreci pe telefonul mobil consumând conținut digital? Dacă ai o aplicație de monitorizare a consumului digital pe telefon, îți poți verifica activitatea în mediul online și, mai ales ce instrumente folosești. Poți alege orele în care să nu primești notificări și poți pune limite de utilizare pe care să le respecți. Le poți da exemplu copiilor modul tău de a-ți păstra sănătatea digitală.

Urmărește obiceiurile digitale ale copiilor înainte de a le pune limite – când și cât folosesc canalele sociale sau jocurile online, ce urmăresc, când au nevoie de acces pentru a rezolva sarcini școlare?

Ai grijă de somnul copiilor – mulți copii sunt tentați să petreacă timp online înainte de culcare și uneori depășesc ora de somn. Folosirea telefonului mobil înainte de culcare ne afectează somnul, deoarece melatonina, hormonul care ne ajută să adormim, este blocată de lumina albastră a telefonului mobil.

Fără gadgeturi la masă – momentul mesei trebuie să fie unul de conectare cu familia. Este o recomandare atât pentru copii, dar și pentru adulți, care, de cele mai multe ori își așază telefonul pe masă și urmăresc conținut digital în timpul mesei. Nu uita că micuții vor face ceea ce văd la părinți.

Setează control parental pe dispozitivele folosite de copii – astfel, ei vor fi feriți de pericolele care îi pândesc în lumea virtuală, dar te vor păzi și pe tine de achiziții nedorite.

Dă prioritate relațiilor reale – atunci când vă întâlniți cu prietenii și familia, folosiți telefonul mobil la minimul posibil. Este nepoliticos să stăm pe telefon în timp ce suntem în vizită, iar asta le putem explica și copiilor.

Integrați lumea digitală în viața reală – folosiți împreună aplicații de sănătate și sport sau unele de știință, atunci când ieșiți în parc sau în pădure; căutați jocuri online de mișcare, învățați copilul să facă fotografii, să folosească internetul pentru a descoperi atracțiile turistice pe care le întâlnește în excursii sau să descopere universul.

Înscrie copilul la cursuri care să îi dezvolte gândirea și competențele digitale pentru a folosi ce e bun din tehnologie, în beneficiul copiilor. Cursurile de robotică sau cursurile IT sunt utile pentru a-i direcționa apetitul de cunoaștere a lumii digitale spre dobândirea unor abilități.

De asemenea, unele cursuri pentru dezvoltarea gândirii, precum cursurile de soroban și aritmetică mentală, îmbină învățarea clasică cu exersarea calculelor cu ajutorul unei aplicații online, ceea ce face experiența mai distractivă și pe placul copiilor.

Sunt doar câteva idei care, aplicate, ne ajută să gândim pozitiv și echilibrat relația celor mici cu tehnologia și să păstrăm sănătatea digitală a copiilor.

Gândește deschis în relația cu lumea digitală

Ca o scurtă concluzie, sănătatea digitală a copiilor înseamnă echilibru în relația cu tehnologia, pe care îl putem practica noi, adulții din jurul lor și pe care îi putem învăța și pe copii să îl practice.

Putem să îi direcționăm pe copii să folosească gadgeturile și interacțiunea cu lumea virtuală în beneficiul lor. Să le arătăm că acestea le simplifică viața, o fac mai distractivă, îi conectează, dar nu sunt un scop în sine. Să îi învățăm despre riscurile care le pot afecta sănătatea fizică și psihică. În același timp, să nu interzicem doar pentru că putem, accesul la lumea digitală. Interdicția nu îi ajută să se raporteze corect, ci să consume în exces în viitor, provocând, totodată, emoții negative în relația cu părinții.

Trebuie să urmărim la copii un nivel de interacțiune digitală echilibrat, axat pe beneficii precum îmbogățirea cunoștințelor și a dobândirii unor competențe pentru viitor.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *