Copilul meu este deștept, dar nu are deloc răbdare și putere de concentrare

23/05/2021by admin0

Aritmetica mentală japoneză educă răbdarea și atenția copilului “Este greu să vezi cum copilul tău, care este isteț și despre care știi că poate face mai mult, are probleme mari de concentrare, nu are răbdare și nu știi cum să îl ajuți. La ore, se uită pe tavan sau desenează pe masă, face calcule matematice...

Aritmetica mentală japoneză educă răbdarea și atenția copilului

“Este greu să vezi cum copilul tău, care este isteț și despre care știi că poate face mai mult, are probleme mari de concentrare, nu are răbdare și nu știi cum să îl ajuți. La ore, se uită pe tavan sau desenează pe masă, face calcule matematice greșite din neatenție, iar la teme își găsește și altceva de făcut și își pierde atenția”.

Sunt cuvinte pe care le auzim des de la părinții copiilor care vin la Centrul de Soroban și Aritmetică Mentală Nomin Jyuku. Iar, dincolo de cuvinte, regăsim dorința părinților de a-și ajuta copiii să se dezvolte armonios, să aibă succes la școală și, mai târziu, în viață.

De ce nu se pot concentra copiii?

Față de perioada copilăriei noastre, multitudinea de jucării și accesul la informație constituie stimuli pentru creierul copiilor, care procesează informația mai rapid decât copiii generațiilor anterioare.

De aceea, se spune că, de la o generație la alta, copiii devin mai inteligenți. Și totuși, există reversul medaliei. Această viteză de procesare a multor informații, produce deficit de concentrare, de atenție și de răbdare.

Sub atracția varietății informaționale, a vitezei de derulare a imaginilor pe ecrane, care necesită o viteză de reacție sporită, și deci o gândire mai rapidă, copiii pierd informații esențiale, nu au răbdare să asculte, copiii se așteaptă la rezultate instantanee, ca și când ar apăsa un buton.

Aceasta este modalitatea de funcționare cu care i-a obișnuit interacțiunea digitală, fie că sunt jocuri video sau filmulețe pe platformele sociale. Chiar dacă știm că acesta este viitorul și nu putem fi ipocriți să le negăm importanța sau să le interzicem în totalitate, copiilor, interacțiunea digitală, ca părinți, trebuie să găsim și alternative pentru dezvoltarea personală a copiilor noștri.

Școala tradițională folosește, de cele mai multe ori, metode învechite, pe care le folosea și în vremea când eram noi copii. Puțini învățători și profesori au înțeles că, de la o generație la alta, stimulii și modificările pe care le produce tehnologia la nivel neuronal în creierul copiilor, necesită adaptarea metodelor de învățare, astfel încât școală să devină atractivă, interesantă, creativă, interactivă, să țină pasul cu așteptările copiilor, astfel încât aceștia să aibă rezultate.

Modalitatea de transmitere a cunoștințelor unidirecțională, de la educator la elev, de cele mai multe ori fără posibilitatea elevului de a întreba sau de a aduce propriile argumente pentru o anumită soluție sau idee, duc la lipsa de interes, plictiseală, lipsa de concentrare și atenție, rezultate slabe. În aceeași măsură, modul de lucru nediferențiat, neindividualizat pe ritmul propriu al copilului, competiția excesivă între copii în locul competiției cu propriile performanțe, duc la rezultatele slabe pe care foarte mulți copii isteți le au la școală.

Cum învață copiii la fiecare vârstă? Cele 4 stadii de dezvoltare a gândirii.

Știm cu toții cât este de greu să menții trează atenția unui copil. Este nevoie de creativitate, metode interactive și activități specifice pentru 5-14 ani, ca acești copii să aibă răbdare să te urmărească, să fie atenți și să se concentreze asupra sarcinilor pe care le au de îndeplinit.

Jean Piaget, unul din părinții pedagogiei, a revoluționat înțelegerea dezvoltării copilului, punând accent pe cunoaștere și modul în care se dezvoltă gândirea copilului, începând de la naștere.

Conform teoriei cunoașterii a lui Piaget, există patru stadii de dezvoltare a gândirii, inteligenței și înțelegerii copilului, corespunzătoare vârstelor și, în consecință, patru moduri prin care copilul învață:

  1. Stadiul senzorio-motor (0-2 ani) – copilul învață prin mișcare și simțuri legate de ce se întâmplă în jurul lui
  2. Stadiul preoperator (3-7 ani) – copilul învață intuitiv, prin joc
  3. Stadiul operator concret (8-11 ani) – copilul învață prin operații concrete, doar în legătură cu lumea înconjurătoare
  4. Stadiul operator formal (12-15 ani) – copilul poate înțelege noțiuni formale, abstracte, fără legătură cu realitatea. Astfel, ne putem da seama de ce copiii prea mici nu înțeleg termeni abstracți, exprimări complicate care nu au legătură cu realitatea înconjurătoare, cu obiectele pe care le pot vedea, palpa și cu care pot interacționa direct.

Prin folosirea sorobanului japonez în învățarea matematicii, copiii înțeleg noțiunea de număr, pentru ca apoi să și-o poată reprezenta și să poată efectua calcule mentale.

Cum ajută cursurile de soroban la dezvoltarea personală a copiilor?

Dezvoltarea personală a copiilor presupune dezvoltarea fizică armonioasă, dezvoltarea vorbirii și a limbajului, dezvoltarea socio-emoțională și dezvoltarea cognitivă sau intelectuală.

La cursurile de soroban și aritmetică mentală copiii învață, mai întâi, să efectueze calcule matematice pe soroban – un abac japonez asemănător cu numărătoarea pe care o știm din copilăria noastră.

Apoi, ei încep să își imagineze sorobanul și pot face calcule mentale, fără a mai folosi sorobanul. Calculele mentale japoneze poartă denumirea de “anzan”, iar copiii pot ajunge la performanța de a calcula în timp ce cântă sau recită o poezie.

“Acest lucru este posibil pentru că metoda japoneză de calcul mental dezvoltă emisfera dreaptă a creierului, responsabilă de creativitate și imaginație, în timp ce învățarea tradițională duce mai ales la dezvoltarea emisferei stângi. Astfel, copiii vor putea calcula rapid și vor îndrăgi matematica, vor simți că au o super-putere, vor fi mai încrezători în ei înșiși și vor putea fi cu un pas înaintea celor care nu cunosc metoda de calcul mental japonez. “, spune Nomin Damdin, fondatoarea Centrului de Soroban și Aritmetică Mentală Nomin Jyuku.

Atunci când participă la cursuri de soroban și aritmetică mentală, copiii învață și noțiuni de cultură japoneză, interacționează unii cu alții, se joacă, se împrietenesc și vor împărtăși aceeași pasiune pentru calculele japoneze. Cu ajutorul metodei japoneze de calcul aritmetic, copiii vor învăța să calculeze rapid și astfel vor înțelege mai ușor matematica, vor căpăta încredere de sine și vor obține rezultate bune la școală, ceea ce va avea un impact major asupra stării lor de bine.

Cursurile de soroban educă atenția, răbdarea, puterea de concentrare a copiilor

Metoda de calcul cu sorobanul și aritmetica mentală ajută copiii să se concentreze, să aibă răbdare și să fie atenți la detalii.

Atunci când lucrează calcule japoneze pe soroban, în clasă este liniște, se aude doar explicația trainerului și sunetul dat de mișcarea biluțelor de lemn pe soroban.

“Spre deosebire de orele de la școală și chiar de alte cursuri opționale, la Centrul de Soroban și Aritmetică Mentală Nomin Jyuku trainerii urmăresc ritmul fiecărui copil și lucrează individualizat. Chiar dacă un copil lucrează mai rapid și altul mai încet, trainerii noștri se adaptează astfel încât fiecare copil să poată progresa și să fie la finalul ședinței, puțin mai bun decât atunci când a început să lucreze. ” mai spune Nomin Damdin, unul dintre cei mai performanți master traineri în soroban aritmetică mentală japoneză din România.

Dar, pentru a obține performanță, ca în orice alt domeniu, e nevoie de atenție și exercițiu. La cursurile de soroban, copiii trebuie să fie atenți, pentru că respectarea regulilor de calcul îi ajută să gândească rapid și să aibă viteză de calcul.

Copiii care exersează zilnic acasă, timp de de 15 minute, au rezultate mult mai bune decât cei care nu exersează; ei învață mai rapid metoda și ajung la performanța de a cânta sau spune poezii în timp ce calculează.

Atunci când reușesc să obțină rapid rezultate corecte la calcule cu numere formate din zeci, sute, mii sau chiar milioane, copiii sunt bucuroși și motivați să fie atenți și concentrați, să calculeze cu răbdare, urmând formulele matematice învățate. Iar capacitățile dobândite la cursurile Centrului de Soroban și Aritmetică Mentală Nomin Jyuku îi ajută pe copii să reușească în toate celelalte activități zilnice, fie ele obligatorii sau distractive.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *