Activități cu copiiiEducativ pentru părințiDezvoltarea creierului la copiii de 5 ani, prin joc și educație

December 13, 2021by Nomin Damdin0

Primii ani de viață reprezintă cea mai intensă perioadă în dezvoltarea creierului, atât în ceea ce privește latura cognitivă, cât și cea emoțională și psiho-socială. În primele 1000 de zile din viață, creierul copiilor se dezvoltă în proporție de 80%, iar experiențele lor sunt determinante pentru dezvoltarea ulterioară și pentru viața lor de adulți. Dezvoltarea...

Primii ani de viață reprezintă cea mai intensă perioadă în dezvoltarea creierului, atât în ceea ce privește latura cognitivă, cât și cea emoțională și psiho-socială. În primele 1000 de zile din viață, creierul copiilor se dezvoltă în proporție de 80%, iar experiențele lor sunt determinante pentru dezvoltarea ulterioară și pentru viața lor de adulți.

Dezvoltarea creierului și educația timpurie

Organizația Națiunilor Unite definește copilăria timpurie ca fiind perioada de dezvoltare între 0 și 8 ani. Așadar, de la naștere la 18 luni, apoi până la 3 ani, perioada preșcolară și școlară mică, toate aceste stadii de evoluție fizică, cognitivă, socială și afectivă fac parte din dezvoltarea timpurie a copiilor.

Dezvoltarea creierului copiilor începe încă din perioada prenatală, iar educația timpurie începe cu primul zâmbet adresat copilului, cu atașamentul și iubirea pe care le oferim, cu stimulii vizuali, auditivi, tactili și olfactivi la care este expus copilul. Comunicarea verbală continuă, interacțiunea și jocul au efecte remarcabile asupra dezvoltării cognitive și a vorbirii.

Cercetătorii și educatorii definesc patru seturi de experiențe din copilărie, care îi ajută pe copii să fie mai pregătiți pentru școală și pentru viață:

  1. Părinți și educatori receptivi, atenți la nevoile lor
  2. Limbajul bogat al adulților din jurul lor
  3. Jocul care promovează învățarea
  4. O nutriție bună

Principiile de bază ale neuroștiinței indică faptul că ”oferirea condițiilor propice pentru dezvoltare în copilăria timpurie este mai eficientă și mai puțin costisitoare decât încercarea de a combate ulterior consecințele adversității timpurii” spune Dr. Jack P. Shonkoff, de la Harvard School of Public Health.

Dezvoltarea creierului la antepreșcolari (6-36 luni)

Suntem creierul nostru în acțiune, iar copiii sunt computere naturale, programate să învețe încă dinainte de a se naște.

În primii ani de viață, creierul înregistrează cea mai intensă activitate. Creierul unui bebeluș poate crea 1 milion de conexiuni pe secundă. De fiecare dată când copilul face ceva sau învață ceva nou, creierul detectează o schimbare. Această schimbare formează o conexiune, care există atâta timp cât este utilizată și se pierde dacă nu este folosită.

Un documentar fascinant despre dezvoltarea creierului copiilor, “Brain Matters”, ne arată cum, ceea ce se întâmplă în primii ani de viață, înainte de începerea școlii, reprezintă fundația pentru viitorul succes, indiferent de condiția socială a copiilor.

Experiențele sociale și de învățare pe care le au copiii până la 3 ani, modul în care sunt tratați, contează pentru felul în care creierul se formează și, deci, pentru succesul și fericirea viitorilor adulți.

Pe de altă parte, cei deprinși să învețe încă din copilărie, vor continua să învețe mult timp după ce vor termina școala, vor învăța continuu toată viața, vor fi adulți mai sănătoși, mai bine plătiți și mai de succes.

Cum susținem dezvoltarea creierului la copiii de 5 ani

La vârsta preșcolară (3-6 ani) jocul este principala modalitate de învățare, care susține dezvoltarea creierului. Copiii învață comportamente sociale atunci când joacă jocuri de rol (de-a doctorul, de-a familia, de-a cumpărăturile), își dezvoltă atenția și concentrarea atunci când rezolvă un puzzle, și creativitatea când inventează povești.

În jurul vârstei de 5 ani, copiii devin mai îndemânatici, încep să deseneze și să modeleze, “citesc” cărți cu poze, recunosc anumite litere și cifre, încep să înțeleagă noțiunea de număr și rezolvă probleme simple, învață să respecte reguli, să joace jocuri cu reguli și formează primele prietenii.

Preșcolarii mari încep să își controleze impulsivitatea, învață să aibă răbdare pentru a obține mai mult, dar și să își planifice acțiunile. Este semn că se dezvoltă gândirea logică.

Apoi, văzând că pot mai mult, ei doresc ca adulții să aibă încredere în ei și să le dea sarcini de îndeplinit. Încrederea este o capacitate metacognitivă importantă pentru succesul viitor.

Gândirea critică se dezvoltă și ea, iar copiii nu mai cred orice li se spune. Încep să facă diferența între realitate și fantezie și să își dea seama ce este real și ce nu poate fi. “Barza”, “Zâna Măseluță” și “Moșul” încep să fie puși la îndoială.

Jocul și dezvoltarea creierului la copiii de 5 ani

Copiii învață prin joc și joacă. Iată câteva exemple care sunt dovada dezvoltării creierului, dar și idei despre cum să ne jucăm cu ei:

Jocuri de motricitate

La 4-5 ani, copiii își dau seama că pot executa tot felul de mișcări, cu dificultate tot mai mare și trebuie lăsați să experimenteze. Se cațără, sar, aleargă, dansează, învață să își țină echilibrul și vor să meargă pe trotinetă, pe role și pe schiuri, să joace fotbal și badminton.

Jocuri de percepție

Dacă până la 3 ani experiențele tactile sunt mai importante, după această vârstă, percepția vizuală și auditivă se dezvoltă tot mai mult. Copiii învață să cânte, pictează, modelează plastilină.

Jocuri de limbaj și dezvoltare a vorbirii

Vârsta preșcolară este vârsta întrebărilor “De ce?”, “Cum se face?” “Pentru ce am nevoie?”. Copiii sunt curioși să descopere lumea înconjurătoare. Cu răbdare și pe înțelesul lor, adulții trebuie să dea răspunsuri astfel încât copiii să își dorească să exploreze lumea în continuare.

  • În timpul excursiilor și plimbărilor, le explicăm copiilor numele florilor, clădirilor, le povestim scurte istorii.
  • Când le citim, îi putem lăsa să povestească ei mai departe, chiar dacă întrerup lectura; le punem întrebări care să îi provoace să își amintească detalii și să facă aprecieri asupra personajelor.
  • Când inventează povești, să intrăm în jocul fanteziei împreună cu ei, ne închipuim împreună aventurile prin care trec personajele în jocurile de rol.

Jocuri de gândire

La 5-6 ani, descoperirea cifrelor și a semnificației numerelor, îi fac pe copii curioși și dornici să învețe să calculeze. Le plac cifrele, le place să efectueze calcule și să rezolve probleme simple, pentru că așa se simt mai importanți, mai mari.

  • Cumpărăm diferite jocuri pe care să le jucăm împreună.
  • Îi înscriem la cursuri de matematică distractivă sau la cursuri de soroban și aritmetică mentală japoneză.

În joc, dar și în joacă, este important să le dezvoltăm încrederea copiilor în propriile forțe, să îi lăudăm, să apreciem progresele pe care le fac și să îi susținem să continue.

Suntem modele pentru copiii noștri

Perioada preșcolară constituie un moment de evoluție major în viața intelectuală și emoțională a copiilor. Din această perioadă copiii vor avea primele amintiri din viața lor, dezvoltarea creierului făcând posibilă memoria.

Copiii observă comportamentele adulților și caută să le imite, pentru că îi consideră modele pe cei din jurul lor. De aceea, este foarte important să ne controlăm obiceiurile nesănătoase, să promovăm activ și să practicăm comportamente benefice dezvoltării armonioase a copiilor.

Timpul excesiv petrecut în fața televizorului, cu telefonul mobil în mână, sedentarismul și alimentația nesănătoasă sunt obiceiuri pe care copiii le vor imita și va fi greu să le explicăm de ce le adoptăm dacă ne fac rău și de ce ei nu trebuie să ne imite.

În schimb, sportul, plimbările, ecologia și alimentația sănătoasă, excursiile, jocurile, lectura, antrenarea în activități care ne pun creierul la muncă, precum și timpul de calitate petrecut împreună ne vor ajuta să le formăm mai ușor deprinderi sănătoase. De asemenea, vom crea premisele unei dezvoltări armonioase a copiilor noștri și a unor frumoase amintiri din copilărie.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *