Dezvoltarea creierului copiilor între 6-11 ani se produce rapid, în condițiile în care copiii își schimbă statutul din preșcolari în școlari. În perioada școlară, copiii sunt curioși în sens științific, vor să afle cum se petrec fenomene din natură, cum funcționează totul în jurul lor. Le putem satisface această curiozitate prin activități și experiențe care...
Dezvoltarea creierului copiilor, între 6-11 ani
Dezvoltarea creierului copiilor între 6-11 ani se produce rapid, în condițiile în care copiii își schimbă statutul din preșcolari în școlari. În perioada școlară, copiii sunt curioși în sens științific, vor să afle cum se petrec fenomene din natură, cum funcționează totul în jurul lor. Le putem satisface această curiozitate prin activități și experiențe care să le potențeze dezvoltarea creierului.
Pe de altă parte, școala aduce cu ea mai multe pretenții din partea adulților, mai multe responsabilități pentru copii și un risc mai mare de tensiuni între copii și părinți, dacă aceștia din urmă nu iau în considerare dezvoltarea creierului copiilor la această vârstă.
Dezvoltarea creierului copiilor în perioada școlară
Conform teoriei cunoașterii, enunțată de celebrul psiholog Jean Piaget, dezvoltarea creierului copiilor între 6-11 ani intră în perioada operațiilor concrete. Copiii încep să aibă o gândire logică și nu mai sunt egocentrici. Totuși, gândirea lor este legată de lumea concretă, din jur. De aceea, spre exemplu, copiii nu pot reține cuvinte sau concepte abstracte, care nu au legătură percepțiile lor, cu obiecte, ființe, lucruri pe care le cunosc.
Achizițiile mentale din perioada anterioară îi ajută să își dezvolte reprezentările și să își îmbunătățească tot mai mult memoria și atenția voluntară.
Odată cu începerea școlii, la vârsta de 6-7 ani, copiii învață multe lucruri noi. Scrisul, cititul, numerele și operațiile matematice le stimulează dezvoltarea emisferei stângi a creierului, responsabilă cu limbajul și gândirea logică. În același timp, activitățile artistice contribuie la dezvoltarea emisferei cerebrale drepte, responsabilă cu imaginația, creativitatea, intuiția, empatia și inteligența emoțională.
La 8-9 ani, copiii vor să înțeleagă motivele pentru care se întâmplă anumite evenimente, cum funcționează lucrurile. Astfel, se dezvoltă curiozitatea științifică. În același timp, ei devin foarte autocritici și li se pare că nimic nu le iese atât de bine pe cât ar vrea. De aceea, trebuie încurajați în permanență și susținuți pentru a căpăta încredere în propriile forțe.
La finalul perioadei școlare mici, în jurul vârstei de 10-11 ani, copiii devin din ce în ce mai independenți și capabili să își rezolve singuri tot felul de situații cu care se confruntă în viața de zi cu zi și la școală.
Acumularea cunoștințelor și a informațiilor, cerințele de învățare pentru a rezolva exerciții și probleme le stimulează copiilor gândirea rapidă, atenția, memoria și capacitatea de a se concentra. Pe de altă parte, interacțiunea digitală prelungită, subminează aceste procese de gândire, astfel încât copiii pot ajunge să nu mai aibă răbdare sau să nu se mai poată concentra la sarcinile pentru școală.
Interacțiunea digitală și dezvoltarea creierului copiilor între 6-11 ani
Interacțiunea digitală este un cuțit cu două tăișuri pentru dezvoltarea creierului copiilor între 6-11 ani. Este incontestabil faptul că relația lor cu tehnologia este una naturală, intuitivă și de ajutor în găsirea rapidă a răspunsurilor la întrebările lor. Pe de altă parte, ne dorim copii empatici, inteligenți relațional și emoțional, ceea ce nu ne poate oferi lumea digitală, cel puțin deocamdată.
Educatori și părinți, știm toți că pericolul cel mai mare care afectează dezvoltarea creierului copiilor între 6-11 ani este interacțiunea digitală prelungită și necontrolată.
Copiii sunt mult mai îndemânatici acum decât în perioada preșcolară, iar jocurile online îi captivează din ce în ce mai mult, stimulați și de abilitățile lor tot mai bune. Ei se joacă în grupuri și își fac prieteni online cu care se joacă la fel ca în lumea reală. Copiii trebuie să reacționeze prompt, să ia decizii rapide în joc pentru a învinge. Astfel, creierul este stimulat și copiii învață să rezolve rapid probleme și în viața reală. De asemenea, mulți copii ajung la un nivel ridicat de cunoaștere a limbii engleze datorită jocurilor și interacțiunii online.
Cu toate acestea, ce nu își dau seama copiii este unde să se oprească și că, folosită în exces interacțiunea digitală dăunează dezvoltării creierului lor. Acest lucru se întâmplă din cauza supra-stimulării cerebrale din timpul interacțiunii digitale, care face ca stimulii din lumea reală să fie insuficienți.
În consecință, ei se plictisesc repede, devin nerăbdători și agitați, chiar anxioși din cauza lipsei gratificației imediate. Apoi, relațiile care se formează în lipsa interacțiunii directe, sunt superficiale. Ascunși în spatele ecranului, copiii își permit să vorbească urât unii cu alții și să fie lipsiți de empatie atunci când partenerii lor pierd. Nu în ultimul rând, acești copii dorm mai puțin, sunt mai obosiți, mai neatenți, mai sedentari și au tendințe spre obezitate.
Activități pentru dezvoltarea creierului copiilor între 6-11 ani
Studiile din domeniul neuroștiințelor au demonstrat că anumite conexiuni neuronale care nu sunt stimulate în anii copilăriei mici, se pierd definitiv sau se recuperează cu greu în anii adolescenței sau ai maturității.
Iată câteva activități care ajută la dezvoltarea armonioasă a funcțiilor ambelor emisfere cerebrale ale creierului copiilor:
- Gimnastica minții – jucați jocuri de atenție, gândire rapidă, răbdare și concentrare. Pot fi simple operații matematice efectuate rapid sau jocuri precum tangram, puzzle, Lego.
- Cursuri de soroban și aritmetică mentală japoneză – modalitate distractivă și eficientă de învățare a matematicii. Aritmetica mentală japoneză se practică în România cu succes în centre educaționale specializate, precum Centrul Educațional Japonez Nomin Jyuku.
- Muzica dezvoltă creierul – obișnuiți copiii încă de mici să asculte muzică în fiecare zi, deoarece aceasta determină creșterea activității cerebrale și dezvoltarea legăturilor neuronale. Muzica ajută la dezvoltarea memoriei și atenției și la îmbunătățirea limbajului. Se spune chiar că matematica se învață mai ușor cu ajutorul muzicii. Până la 7-8 ani cei mici pot asculta posturi de radio pentru copii, apoi, posturi muzicale. Nu vă feriți de muzica clasică. Dacă sunt obișnuiți de mici, copiii o vor îndrăgi.
- Aer liber și mișcare – activitatea fizică stimulează oxigenarea sângelui și creșterea fluxului sanguin la nivelul creierului. Practicarea unui sport, mersul pe bicicletă și dansurile cresc puterea de concentrare, viteza de gândire și creativitatea.
- Lectura – practicați împreună o oră de lectură, măcar de câteva ori pe săptămână și apoi discutați despre ce ați citit. În acest fel, cititul nu va mai părea o activitate plictisitoare, ci antrenantă. Lectura este relaxantă, dar, în același timp sporește atenția, dezvoltă limbajul și vocabularul, îmbunătățește memoria.
Puteți adăuga un somn de 10 ore pe noapte, experiențe inedite, discuții pe diferite teme și o nutriție de calitate. Alimente precum peștele, nucile, citricele, ouăle, untul, legumele verzi și cerealele integrale îmbunătățesc memoria, protejează creierul împotriva oboselii și ajută la creșterea performanțelor mentale.
Un mediu stimulativ ajută la dezvoltarea creierului copiilor
Experiențele influențează major dezvoltarea creierului copiilor. Seturile de experiențe din perioada preșcolară sunt valabile și acum. Receptivitatea părinților și educatorilor la nevoile copiilor, bogăția de limbaj a adulților din preajma copiilor, învățarea prin joc și o bună alimentație sunt considerate decisive pentru dezvoltarea unui creier sănătos între 6 și 11 ani.
La vârsta școlară, trebuie să îi înțelegem copilului și temerile și limitele, astfel încât să îi respectăm ritmul de dezvoltare a creierului. Putem găsi metode de a-l ajuta să aibă încredere în sine, să-și dezvolte talentele și abilitățile sociale. Ar fi o greșeală să ne lăsăm influențați de istoricul personal, de felul mai dur în care, poate, am fost noi tratați. Vremurile s-au schimbat, la fel și copiii. Iar noi, adulții din jurul lor, suntem datori să creăm un mediu care să stimuleze dezvoltarea creierului copiilor, indiferent de vârstă.